Blog

EL PAS A L’ABSTRACCIÓ…

Cada dia més i més escoles s’il·lusionen, estudien i dediquen moltes hores de formació, documentació, reflexió i treball fora de l’horari lectiu reformulant la manera en que estan mostrant el món matemàtic i el desplegament de les habilitats cognitives dels infants per a resoldre els reptes que aquest els ofereix. Fins fa quatre dies a

CONSTRUÏNT EL CONCEPTE DE FRACCIÓ: EL RESTAURANT DE FRACCIONS

Els infants han de comprendre l’expressió de la quantitat d’una fracció i del simbolisme que il·lustra aquesta. Els infants tenen la percepció que ja coneixen els nombres i que l’única dificultat que tenen per davant es anar escrivint cada vegada nombres més i més grans però l’adult els posa davant un nou repte observar una

Canvis d’unitats de mesura II

Es resisteix la comprensió dels canvis d’unitats... Segueixo provant propostes acompanyades del material Montessori de les Estampetes del nombres enters i dels nombres decimals. Ja que amb elles es pot observar clarament la relació entre les diferents unitats dels sistemes mètrics decimals respecte una unitat “mare” (litre, gram, metre). Aquesta proposta planteja una dinàmica de

Dubtes matemàtics per a primària

Els dubtes matemàtics pretenen ser per a primària el mateix que en infantil ho són les històries matemàtiques. Situacions reals i imaginàries que els adults o els propis infants presenten i que manifestes un dubte matemàtic on les habilitats numèriques, operatòries, geomètriques, de mesura, lògica, d’anàlisi de la realitat i de la probabilitat, adquirides o

EL MÍNIM COMÚ MULTIPLE…

Molts adults tenen el record associat aquesta expressió “Mínim comú múltiple: Repetits i no repetits a major exponent” però menys són els que poden associar una realitat  concreta a aquest càlcul. Començaré per aquí doncs... acompanyar aquest càlcul d’un possible realitat que el contingui. Poso sobre la taula un taulell del 100 i li proposo

CANVIS D’UNITATS DE MESURA

Quan en els cursos comparteixo materials i propostes que permeten associar una imatge a conceptes que l’adult presenta als infants i que la majoria de vegades els propis adults mai van arribar a associar... aquests/es connecten amb l’alegria i la sorpresa que neixen de la diferència entre entendre o memoritzar una mecànica buida de realitat.

CODI SECRET AMB NOMBRES DECIMALS

Aquesta és una proposta elaborada per a oferir vivències de transformació (operació de suma i resta) amb nombres decimals. En funció del nivell d’abstracció que tinguin els infants envers aquests nombres, acompanyarem la proposta amb el material de Representació de la Base 10 (permet visualitzar la quantitat de cada ordre i les proporcions entre aquests

TALLER PER A FAMÍLIES

Les famílies dels infants comparteixen amb ells el món matemàtic real (les botigues, les guardioles, els despertadors, les bascules, el termòmetre del forn, el GPS del cotxe, les receptes...). Contextos improvisats que porta la vida, plens de significat, que no segueixen un currículum establert i amb l’avantatge pedagògica que ofereix la intimitat, el caliu i

FORMACIÓ PER A CLAUSTRES D’ESCOLES

Dues tardes a la setmana al llarg del curs les dedico a la formació de claustres d’escoles. Acostumen a ser sessions de dues hores després de que els infants marxen amb les seves famílies. Escoltar i entendre quins són els desitjos del claustre de l’escola, les seves necessitats la trajectòria traçada en la didàctica de