Em vaig enamorar d’aquest material només veure’l.

La transformació tan visual de la vida dins l’ésser de diferents espècies reproduïda amb aquestes delicades figuretes converteixen aquest material en font insaciable d’inspiracions pels mestres.

Jo li he donat el meu toc, i l’he tenyint d’aspectes matemàtics, demanant el desplegament de les habilitats de mesura del temps i les operacions aritmètiques bàsiques.

Els cicles de vida són materials que podem emprar des de l’etapa d’educació infantil al Cicle superior de Primària acompanyant-los de propostes que impliquen raonaments i reptes amb diferents complexitats.

Segons el currículum i orientacions educació infantil. Segon Cicle del juny del 2016.

“Reconeixement de seqüències i ordenació temporal”

“Consciència del pas del temps, els dies, les setmanes, els mesos i les estacions. Ús del calendari”

“Identificació dels canvis que es produeixen en l’entorn i en el temps, establint relacions causa-efecte”

Segons els continguts del currículum d’Educació Primària de l’ordre ens/164/2016, del 14 de juny en l’àmbit de matemàtiques trobem els següents punts que he seleccionat de cada cicle per recolzar la necessitat  de vivenciar aquest tipus de propostes referenciades i descrites en l’entrada.

“Mesura de les diferents magnituds utilitzant unitats convencionals temps: dia, setmana, mes, hora i minut  i de les seves relacions”.

“Coneixement del calendari”.

“Disseny d’activitats de mesura dins d’un context significatiu”.

“Descripció oral, gràfica i escrita dels processos de comptatge i de càlcul”

Per preparar la proposta jo situo les peces sobre una tela de seda acompanyades de les targetes de reptes que s’inspiren en característiques i transformacions de cada estadi del cicle de vida. Els ofereixo un calendari i un full de registre on van prenent nota de tots els reptes plantejats amb l’objectiu d’oferir estructura concreta a la investigació.

En aquesta entrada us mostraré alguns exemples de targetes amb diferents complexitats adaptades a cada cicle, els aspectes de mesura que jo poso en joc i les habilitats de càlcul que proposo. Desitjant que us puguin servir com a inspiracions per les vostres boniques creacions amb aquest recurs.

Cicle de la papallona monarca.

D’aquest cicle de vida destacaria el tipus de reptes senzills a formular els quals podran ser resolts a traves del càlcul o bé a través del comptatge sobre el calendari.

…així com la necessitat d’una bona comprensió lectora ja que a vegades la dada des d’on comença el comptatge no és la que ofereix la tarja anterior sinó un altra.

Cicle de la tortuga marina.

D’aquest cicle de vida destacaria l’existència de targetes que ens ofereixen dades que en aparença no serviran per a res concret fins que prenguin significació després de la lectura de la tarja d’un altre estadi.

… així com la possibilitat de demanar un repte purament de numeració demanant que representin una quantitat  concreta diferenciant-ne els elements del nostre sistema numèric (en base 10)

… així com una operació de resta ocasionada per l’atac d’uns famolencs gavians que disminuiran la quantitat de petites tortugues que arribaran a les aigües salades del mar.

Cicle de vida de l’arna de lluna.

D’aquest cicle de vida en destacaria la possibilitat que ens ofereix de plantejar una divisió aprofitant que l’arna diposita els seus ous en agrupacions concretes

… i la targeta que després d’un comptatge o suma requereix l’ús del calendari per reconèixer el dia de la setmana que es canvia d’estadi.

Cicle de vida de la marieta.

D’aquest cicle de vida jo en destacaria el repte plantejat respecte la identificació sobre la data d’inici de l’hivern i la data d’inici de la primavera.

Tot i que continuen existint la necessitat de conèixer l’evolució dels dies i les setmanes en el calendari així com la resolució de càlculs per resoldre reptes de suma i de resta.

Cicle de vida de la mongeta.

D’aquest cicle de vida en destacaré el fet que la combinació de les dades que ofereixen dues targetes diferents aporten els elements essencials per a resoldre un repte de multiplicació.

Per finalitzar aquest munt d’inspiracions volia dedicar una paràgraf a la importància d’aportar targetes purament i meravellosament informatives… de les quals no esperem que l’infant en faci res amb aquell contingut. Sempre que les afegeixo en el procés em trobo infants que amb mirada sorpresa i amb gran incomprensió em pregunten “què he de fer aquí?” “No ho entenc!”. És una llàstima que els nens i les nenes els sorprengui que no els demanem res concret i que simplement els oferim una tarja de descoberta i plaer per a la seva curiositat.

Us en deixo algun exemple, a través de les imatges dels diferents cicles, perquè vosaltres també els hi oferiu als vostres alumnes sense cap desig d’obtenir res a canvi que no sigui el seu genuí plaer.

Desitjo de tot cor que aquesta entrada us inspiri i us hagi servit com a estoneta de reflexió i petit aprenentatge.