Vull dedicar aquesta entrada per a descriure i reflexionar sobre una proposta estadística que podríem tenir als ambients o aules habitades per a infants del cicle mitjà.

Veurem que el guiatge de la proposta a través del seu bloc de passos es pot adaptar a diferents contextos, permetent que les habilitats matemàtiques i el vocabulari que en aquest es presenta puguin ser repetides afavorint la consolidació i transferència del coneixement.
Segons la meva mirada, oferir a l’estadística, a la combinatòria, a la probabilitat i a l’atzar un espai permanent dins de l’aula és cuidar la imatge plural que abraça del món matemàtic. Si en el vostre dia a dia l’activitat no s’organitza en petits racons, us animaria al fet que cada trimestre l’estadística tingués un espai de temps i d’atenció dins de situacions d’aprenentatge, caixes, projectes, gamificacions, etc.

Us convido a ser creatius a l’hora d’oferir les propostes d’estadística tot cercant preguntes interessants a observar, observant mostres significatives, interpretant les dades per a la presa de decisions o enigmes, etc. L’estadística ens permet interpretar contextos més enllà del coneixement matemàtic en si, i aquest fet la converteix en una magnífica aliada per a posar en pràctica la Competència específica 5, “Utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques, així com identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o amb la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments per interpretar situacions i contextos diversos” (Decret 175/2022).

A l’entrada podreu llegir una proposta per al Cicle Mitjà de Primària on es demana l’observació, la recollida de dades i la seva representació, així com la interpretació coherent amb les destreses de l’etapa.

Com amb la resta de propostes he redactat uns passos que guien la proposta seguint un ordre lògic perquè els infants la puguin portar a terme de manera autònoma obeint el seu ritme de treball i detectant i resolent els dubtes particulars (amb l’ajuda de l’adult o altres companyes i companys). També els he dissenyat els fulls de registre tant per prendre nota de les dades, omplir taules, espais de càlcul i fulls per representar gràfiques de barres. La presència d’aquests fulls de registre els considero interessants per anar estructurant totes les investigacions i que les dades quedin ordenades donant una estructura coherent a tota la recerca. Oferir eines als infants amb l’objectiu que aquests adquireixin estructures ordenades de recerca i investigació serà important per a quan arribi el moment d’enfrontar-se al paper en blanc.

Tenir cura del racó que preparem per acollir la proposta despertarà la curiositat i l’interès envers l’estadística en el nostre ambient d’aprenentatge. Aquesta afirmació estic segura que l’heu llegit algunes vegades, però s’ha convertit per a mi en una certesa molt gran entorn la disponibilitat i obertura dels infants entorn de l’aprenentatge.

Aquest disseny de passos també els he redactat de tal manera que puguin acollir diferents mostres i puguin servir com esquemes d’observació que es vagin ancorant en elles i en ells. Al cicle mitjà és on animo a observar mostres diverses que representin dades de l’entorn. En l’exemple fotografiat teniu una mostra formada per miniatures d’animals de plàstic que es poden classificar seguint diferents categories: hàbitat, alimentació, reproducció, continents, etc.
Observar la mostra i decidir què es vol observar, els permetrà decidir i escriure el títol que millor descrigui la seva investigació.

Seguidament, es planteja la identificació de les variables (possiblement aquest concepte serà una ampliació dins del seu vocabulari matemàtic). Aquesta classificació de la mostra permetrà identificar les quantitats d’elements de cada variable i elaborar la taula on aquestes quedin agrupades i ordenades.

El pas següent proposa la quantificació de la mida de la mostra.

A continuació es demana la representació del contingut de la taula al llenguatge ofert per un gràfic de barres emprant el full de representació. En aquest cicle es pot esperar, que l’estructura bàsica de les gràfiques de barres s’hagi consolidat i formi part del seu llenguatge escrit (posició del títol, posició de les variables, escala de mesura ajustada a la mida de la mostra). Aquest pas 5 requereix clarament la competència específica 6, “Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats i amb la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques” (Decret 175/2022).

Arribat aquest punt oferim els dos darrers passos tot guiant la interpretació de l’observació demanant la identificació de la variable amb el valor més alt (la moda) i l’anàlisi i interpretació de les dades tot aventurant-se a treure conclusions plenes d’objectivitat. Prendre nota de tot allò que es pot observar numèricament així com la verificació o negació de possibles hipòtesis formen el punt final de l’experiència descrita.

Us proposaria que aquesta proposta la poguéssiu oferir en petit grup, però que hi passin tots per aquesta, d’aquesta manera en gran grup es puguin posar en comú les diferents interpretacions. Treure conclusions del que s’observa tenint presents diferents punts de vistes tot i partir de les mateixes dades és quelcom que enriqueix la mirada estadística del grup.

Aquí us deixo altres imatges que són testimoni del mateix desplegament de passos però amb altres mostres. Estic segura que n’elaborareu de precioses i plenes de significació.
Com en tota proposta seria interessant incloure un procés d’avaluació que permeti que aquesta formi part del procés d’ensenyament i aprenentatge. Per aquest motiu us mostro les imatges on podeu veure les meves eines que inclouen: una graella d’observació (pensada pel mestre, però que es podria adaptar a una possible graella d’autoavaluació) i una rúbrica d’avaluació on es detalla el grau d’assoliment dels diferents criteris d’avaluació (amb l’objectiu que aquesta gradació sigui compartida per tots els que participin en el procés d’avaluació). Si podeu seure amb ells i elles, podreu observar el desenvolupament de la proposta i contemplar totes les habilitats que afloren de manera dèbil o consolidades.

AQUESTA PROPOSTA COMPTE AMB MATERIAL IMPRIMIBLE ON TROBARÀS:

• Paraules de l’autora

• Bloc de passos que guien la proposta

• Fulls de registre de la proposta (per a l’infant)

• Graella d’observació (per al mestre o la mestra)

• Rúbrica d’avaluació associada a la graella d’observació.

(Tot el material en miniatura que pots veure a les imatges de l’entrada no s’inclou)